Contact

Istoric Aerodinamica

Aerodinamica este un capitol al mecanicii fluidelor care se ocupă cu studiul mișcării gazelor și al mișcării corpurilor într-un mediu gazos.

Primul profil aerodinamic patentat a aparținut cercetătorului englez Horatio Philips, în 1884. Apoi, frații Wright au construit un tunel aerodinamic în 1902 unde au testat profile de aripă, astfel încât pe 17 decembrie 1903 au efectuat primul zbor propulsat cu un avion cu motor din lume.

Arw

Domeniul auto și aerodinamica

Aerodinamica a influentat puternic și industria auto. Coeficientul aerodinamic este un indicator care măsoară rezistența aerului la înaintarea unui vehicul. Cu cât acest coeficient este mai mic, cu atât rezistența aerului va fi mai mică, iar beneficiile mai mari.

Designul caroseriei unei mașini se face luând în calcul și aerodinamica. Iar acest lucru presupune calcule și mult timp petrecut pentru testare. La deplasarea unui autovehicul, din cauza interacțiunii cu aerul, regăsim o presiune foarte mare în partea frontala și o presiune în scădere în partea din spate. Cu cât volumul de aer dislocat de autovehicul în dinamica sa este mai mare, cu atât forța de rezistență a aerului este mai mare.

Persu

Beneficiile unui coeficient aerodinamic redus

Beneficiile unui coeficient aerodinamic mic se regăsesc în mod direct în consumul redus de carburant, în nivelul redus de emisii de CO2, în reducerea zgomotului la rulare și în menținerea performanțelor mașinii. Studiile au arătat că forma aerodinamică perfectă este cea a picăturii de ploaie, cu o valoare aproape nulă (Cx=0.04). Nu întâmplător marele nostru inventator, Aurel Perșu, a construit primul autovehicul aerodinamic din lume, în forma unei picături, având un Cx uimitor la acea vreme, de doar 0.22.

Opel Media

Specialiștii au arătat că 40% – 50% din coeficientul aerodinamic total al unui automobil este produs partea inferioară a caroseriei, în zona roților și a pasajelor roților. De aceea, la Opel, spre exemplu, echipa de ingineri a realizat un obturator activ pentru întreaga parte frontală, având rolul de a reduce coeficientul aerodinamic prin închiderea părții superioare și a celei inferioare a grilei radiatorului. O reducere cu 10% a coeficientului aerodinamic poate duce la o scădere a consumului de până la 5%.

Arw

Un model remarcabil din istoria auto a fost ARVW – Aerodynamic Research Volkswagen. Acesta a apărut la finalul anilor ’70, din dorința Volkswagen de a obține un record de viteză. Mașina avea un coeficient aerodinamic de 0.15. Avea un motor de 2.4l, 180 CP și a atins o viteză de 362 km/h în luna octombrie 1980.

Vw Aerodinamica

Aerodinamica – un trend la fel de actual

În contextul actual al pieței auto, când reducerea emisiilor de CO2 și cea a consumului sunt subiecte foarte importante, coeficientul aerodinamic este mult luat în considerare de proiectanți. Este la fel de important și pentru noua generație de mașini electrice pentru a obține o autonomie cât mai mare.