YUTAKA KAWANO

Dintr-o perspectivă exterioară, pare că Kawano a ajuns deja la acest plan superior de design și influență în cadrul Mazda. Încă de când a început să prelucreze metale, la vârsta de 18 ani, Kawano a lucrat într-o multitudine de arii în cadrul Mazda. A început să se antreneze pentru Competiția Națională de Aptitudini, urmând o perioadă în producția de caroserii, înainte de a trece la divizia de design Mazda. Acesta este locul în care și-a perfecționat meșteșugul de aproape patru decenii pe prelucrarea metalelor, vopsit și cusut. În prezent, rolul său este de a aduce la viață ideile designerilor, construite în lut sau digital, folosind diverse materiale, precum metal, rășină și piele, pentru a crea modele și opere de artă cu mai multă expresivitate și precizie. De asemenea, acesta colaborează cu generația tânără de designeri și artiști în crearea operelor de artă și mostrelor de modele, transmițând cunoștințele sale unice în prelucrarea metalelor și înțelegerea sa profundă a filosofiei de design Mazda. „Lucrez cu ei direct”, spune el, ”Le ofer sfaturi și învăț de la ei. Lucrăm și creștem împreună, efectuând o muncă reală.”

Acum în vârstă de 60 de ani, mandatul lui Kawano la Mazda l-a făcut să devină un exemplu ferm de tradiție japoneză și de aptitudini unice, ce lucrează în tandem cu digitalizarea. În plus, cariera sa depășește Mazda. Kawano a fost desemnat cu realizarea unui cadru de cupru pentru flacăra eternă din Templul Daishon în Miyajima și, lucrând alături de alte companii din Hiroshima, a fost inspirat de tradiția producției din oraș. Inevitabil, designul său durabil a captivat privitorii încă de la începuturile sale. „Dacă poți vedea ceva creat de mână, îți oferă căldură”, încheie acesta. „Lucrul creat de mâinile omului este foarte important. Nu ar trebui să se piardă.”

Mazda Metal 3

Un virtuoz din toate punctele de vedere, Kawano pare a fi acasă în atelierul cu unelte uzate, fierăstraiele pendulare și măștile de protecție pentru flacăra oxiacetilenică. Înconjurat de designuri și lucrări în curs de desfășurare, el poate fi cu ușurință personificarea abordării Mazda de design, centrată pe om. Acest lucru se datorează faptului că munca unică a Maestrului Takumi nu ar arăta nelalocul ei într-un muzeu de design contemporan sau într-o galerie de artă de lux; implicațiile din lumea reală ale muncii sale sunt mai practice și mai cuprinzătoare. Într-adevăr, s-a vorbit despre faptul că designerii Mazda merg direct la Kawano pentru a-i descifra gândurile și pentru a obține inspirație pentru concepte de design ce modelează gamele viitoare ale Mazda. De asemenea, lucrarea sa de artă din tablă are o legătură directă cu fabricarea vehiculelor la doar câteva sute de metri distanță de atelier: metalul lucios, ce poate fi văzut în studioul său a fost folosit drept inspirație pentru ornamentele cromate ale Mazda și formarea autovehiculului per total, la modele precum Mazda3.

Aceste rezultate, însă, nu sunt doar despre îmbunătățirea exteriorului. Munca lui Kawano invocă deseori emoții, printre care fericirea și mulțumirea din partea privitorului. Fie că este intenționat sau nu, este convingerea lui în acest meșteșug ce poate duce aceste percepții la noi înălțimi. „Dacă oamenii se uită la munca mea și se simt fericiți, atunci și eu sunt fericit”, spune el zâmbind.

Pentru a-și efectua munca, Kawano a trebuit să își confecționeze propriile sale echipamente personalizate și să facă modificări speciale uneltelor de pe raft. Ciocanele sale, menghinele și nicovalele personalizate sunt toate modificate și conturate pentru o utilizare directă, specifică și fac minuni proprii. De asemenea, apărătoarele de încheietură sunt fabricate din denim conic pentru a-și proteja încheieturile. După cum demonstrează el, Kawano poate folosi, de asemenea, fisurile găsite la baza unui trunchi de copac uzat ca pârghie pentru a modela elementele din cupru. Toate acestea fac parte din continua misiune de a se îmbunătăți pe sine și, ca rezultat direct, să împingă strategia de design Mazda spre viitor. Totul se face prin monotsukuri, un termen ce presupune planificarea imaculată a produselor, designului, dezvoltării și a producției. „Încă mai cred că sunt anumite arii (ale muncii mele) pe care trebuie să le îmbunătățesc deoarece nu cred că este de ajuns”, spune acesta. „Trebuie să continui să mă îmbunătățesc și să țintesc către un nivel mai înalt.”

Mazda Metal 2

Yutaka Kawano este un Maestru Takumi, un maestru artizan, specializat în crearea artei prin modelare. Un expert în manipularea metalului, munca sa este un simbol al abilităților de design și meșteșugărești, ce pot fi văzute prin toate vehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Mazda Stories aterizează în Hiroshima, pentru a privi mai atent munca sa.

Este o dimineață calduroasă și umedă în Hiroshima, Japonia. În oraș, navetiștii se zbat să prindă trenuri, copiii merg cu bicicleta către școală iar cafenelele dau stimulentul de dimineață pe bandă rulantă. Cu toate acestea, Yutaka Kawano, Senior Specialist la Studioul de Modelare de Design, își pregătește setul de zeci de ciocane clasice, ciocane de lemn și nenumărate foarfece de tablă ascuțite, ce acoperă bancul de lucru al acestuia. În timp ce generatoarele se activează în spatele lui, Kawano este pregătit pentru o altă zi la muncă.

Baza lui de operațiuni este Studioul de Modelare de Design Mazda, unde Maestrul Takumi a început să lovească și să modeleze o bucată subțire de tablă. Acesta manipulează materialul strălucitor pentru a crea o operă de artă unică, care este izbitor de asemănătoare cu designurile ce pot fi întâlnite în toate autovehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Lucrând la doar una dintre cele 11 piese totale, ce se vor îmbina într-un obiect singular, Kawano creează o sculptură Rashin cu ciocane, clești și menghine. Produsul final va semăna cu o piesă de artă netedă, fără sudură și strălucitoare, ce se aseamănă cu modelele actuale Mazda, dar indică, de asemenea, idealurile viitoare de design în vehiculele ce vor fi lansate.

Mazda Metal